30 Μαΐ 2014

Το τραμ του Εδιμβούργου ανοίγει - £ 375 πάνω από τον προϋπολογισμό








 Το τραμ του Εδιμβούργου ανοίγει - £ 375 πάνω από τον        προϋπολογισμό και με καθυστέρηση τριών ετών                   
the Guardian              Του Robin McKie
 Πολίτες στο Εδιμβούργο χειροκροτούν την πρώτη βάρδια που αφήνει το εμπορικό κέντρο Gyle της πόλης, ανάμεσα σε παραδοχές ότι το έργο ήταν ένα «χάος»
   Το προβληματικό τραμ του Εδιμβούργου άνοιξε για όσους πληρώνουν το Σάββατο -  με τρία χρόνια καθυστέρηση και κόστος δύο φορές πάνω από τον προϋπολογισμό ενώ περιορίζεται σε μια διαδρομή που καλύπτει λιγότερο από το μισό του δικτύου για το οποίο αρχικά προοριζόταν.
  Η πρώτη βάρδια ξεκίνησε από το εμπορικό κέντρο Gyle της πόλης στις πέντε το πρωί. Ανάμεσα στους επιβάτες περιλαμβάνονταν οι λάτρεις του τραμ Marjory Broom, 59 ετών, ο σύζυγός της George, 63 ετών και ο γιος του Christopher, 31 ετών. «Ήταν ασφυκτική η επιβίβαση σε μια πραγματική ατμόσφαιρα καρναβαλιού, με τον κόσμο να φωνάζει καθώς το τραμ ξεκινούσε», δήλωσε η Marjory Broom στους δημοσιογράφους.
   Η διαχυτικότητά τους ερχόταν σε αντίθεση με τις αντιδράσεις πολλών άλλων κατοίκων της πόλης που έχουν ταλαιπωρηθεί έξι χρόνια αφού οι δρόμοι παρέμεναν κλειστοί για την κατασκευή του τραμ - συμπεριλαμβανομένου του δεκάμηνου κλεισίματος της οδού Princes- ενώ επιχειρήσεις έχαναν κέρδη. «Νομίζω ότι όλο το Εδιμβούργο είναι ανακουφισμένο που το πρόγραμμα πλέον τέθηκε σε ισχύ και η πόλη μπορεί να προχωρήσει. Δεν είναι μέρα για ενθουσιασμούς», η δημοτική διευθύνουσα σύμβούλος του Εδιμβούργου Sue Bruce δήλωσε στο BBC Breakfast, αφού παραδέχτηκε ότι τo έργο του τραμ ήταν ένα «χάος».
   Η άποψη αυτή υποστηρίχθηκε από το σύνεδρο μεταφορών του δημοτικού συμβουλίου του Εδιμβούργου Lesley Hinds: «Δε μπορούμε να υποτιμήσουμε το πέραν του προϋπολογισμού ποσό των χρημάτων και το χρόνο που πέρασε. Αυτό ήταν εξαιρετικά απογοητευτικό και νομίζω επιζήμιο για το Εδιμβούργο».
   Το τραμ του Εδιμβούργου είχε σχεδόν διαλυθεί μόλις λίγες εβδομάδες πριν η το έργο αρχίσει το 2007 και αργότερα βρέθηκε σε αδιέξοδο μηνών, όταν η εταιρεία που είχε αναλάβει το έργο έπεσε σε διαμάχη με τις αρχές της πόλης. Το 2009, όταν ο David Mackay παραιτήθηκε από πρόεδρος της Transport Edinburgh Limited, o οποίoς ήταν τότε υπεύθυνος του έργου, περιέγραψε την κατασκευή του τραμ ως «Κόλαση σε τροχούς».
   Το κόστος του έργου είχε αρχικά προβλεφθεί σε στα £ 375 εκατ., αλλά έχει φτάσει από τότε τα £ 770 εκατ. Ωστόσο έξοδα τόκων που πρέπει να συνεχίσουν να καταβάλλονται για δάνεια που λαμβάνονται για την ολοκλήρωση του έργου θα μπορούσαν να αποτιμήσουν το τελικό κόστος του τραμ σε πάνω από £ 1 δις.
   Το δίκτυο αρχικά υποτίθεται ότι θα αποτελείτο από πολλές γραμμές συμπεριλαμβανομένων των σε κοντινή απόσταση Leith και Newhaven. Όλα αυτά εγκαταλείφθηκαν αφού το κόστος εκτοξεύτηκε στα ύψη εκτός από την κεντρική γραμμή - η οποία άνοιξε το Σάββατο - από το κέντρο της πόλης προς το αεροδρόμιο του Εδιμβούργου. Συνολικά 27 τραμ θα λειτουργούν στη γραμμή, αν και μόνο τα μισά από αυτά θα είναι σε λειτουργία ανά πάσα στιγμή. Κάθε όχημα κόστους £ 2 εκατ. μπορεί να μεταφέρει 250 επιβάτες (170 όρθιοι) και σε 35 λεπτά ολοκληρώνει το ταξίδι από το αεροδρόμιο στο τέρμα δηλαδή το κέντρο της πόλης στο York Place. Η διαδρομή έχει 15 στάσεις, τρεις από τις οποίες συνδέονται με τις σιδηροδρομικές γραμμές και γραμμές λεωφορείων.
  Οι υπεύθυνοι μεταφορών υπόσχονται ότι η υπηρεσία θα λειτουργήσει, όπως είχαν αρχικά δεσμευθεί. «Αυτό είναι ένα ολοκαίνουριο σύστημα και καθώς αρχίσαμε να καλωσορίζουμε τους επιβάτες, θα παρακολουθούμε στενά την υπηρεσία για να βεβαιωθούμε ότι οι πελάτες μας θα έχουν την καλύτερη εμπειρία», δήλωσε ο Ian Craig, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Transport for Edinburgh.